Pengikut

14 Februari 2009

TAHAP PERKEMBANGAN MANUSIA

Tahap 1(1 hingga 7 tahun)
Bayi, Kanak-Kanak.
Perlukan didikan penuh belaian kasih-sayang dan kemanjaan.
Solat mestilah digalakkan.

Tahap 2(8 hingga 14 Tahun)
Kanak-Kanak, awal remaja.
Zaman persekolahan rendah dan menengah rendah.
Didikan perlu kepada pendekatan yang tegas. Didik dengan ketegasan.Mereka perlu memahami dan bersedia memikul tanggungjawab. Solat tidak boleh lagi ditinggalkan. Usia paling ideal untuk menghafal pelajaran,al-Quran,Hadis dll.Tindakan lebih tegas sehingga kepada peringkat memarahi jika perlu;merotan sekiranya mereka gagal melaksanakan tugas dan tanggungjawab. Akan berlaku tindakbalas, tidakpuas hati, merajuk, marah, mengomel dsb. Jangan perdulikan! Ingat! didik dengan tegas.

Tahap 3 (15 hingga 21 Tahun)
Awal Remaja
Masih lagi dalam era persekolahan. Menengah,Menengah Atas, Kolej, Universiti dsb.
Masa yang penuh cabaran dan pancaroba dalam kehidupan mereka. Banyak terpengaruh oleh teman rakan dan persekitaran. Berani beraksi dengan pelbagai gelagat. Sikap dan perangai yang sukar dibaca. Tidak suka dikongkong. Mudah bertindakbalas terhadap sebarang ransangan. Ditahap inilah, ibubapa perlu berkawan atau bersahabat dengan anak-anak. Perlu banyak bercakap dan bersedia mendengar 'cerita' mereka. Seeloknya, tahu siapa kawan dan kumpulan mereka. Bijak menunjukkan reaksi terhadap apa-apa masalah dan cuba memberikan respon yang positif dalam kaedah-kaedah yang menarik dan matang. Mereka perlu belajar sesuatu di dalam menafsirkan kehidupan. Disinilah pentingnya ibubapa berkawan dan bersahabat dengan anak-anak diawal remaja sebegini.

Tahap 4 (22 hingga 28 Tahun)
Pertengahan Remaja
Mereka seharusnya telah memiliki keyakinan diri untuk menghadapi kehidupan dengan kekuatan kasih-sayang, dengan ilmu dunia dan akhirat, dengan panduan dan pedoman serta model ibubapa yang cemerlang. Mereka akan mula berminat untuk mencari pasangan dan berkahwin. Memiliki anak-anak sendiri. Berjaya dalam pengajian.Atau gagal dan bangun semula. Jatun, rebah dan kembali bertatih. Memasuki dunia kerjaya. Belajar membina kehidupan sendiri. Memiliki pendapatan sendiri. Ada tanggungjawab diri, keluarga, masyarakat, ibubapa dll. Mereka yang mendapat kaedah pendidikan yang betul akan bergaya menghadapi hidup penuh bergaya!

Tahap 5 (29 hingga 35 Tahun)
Akhir Remaja
Lebih matang dan berpengalaman. Asas pendidikan yang kuat dan seimbang antara jasmani dan rohani menjadi pemangkin kepada keupayaan menghadapi cabaran. Berupaya melebarluaskan ilmu dan pengalaman atau mampu menyumbang sesuatu kelebihan kepada orang lain. Hidup bekeluarga menjadi lebih kukuh dengan perancangan ekonomi yang makin mantap dan stabil.

Tahap 6 (36 hingga 42 Tahun)
Awal Dewasa
Peringkat umur yang penting. Sekiranya akan berlaku perubahan, inilah masanya.

Tahap 7 (43 hingga 49 Tahun)
Dewasa
Tahap penting beramal dengan ikhlas. Menyumbang bakti kepada masyarakat.

Tahap 8 (50 hingga 56 Tahun)
Akhir Dewasa
Jika bekerjaya, telah masuk era pencen. Anak-anak sudah berkahwin. Memiliki cucu. Kesihatan makin menurun.

Tahap 9 (57 hingga 63 Tahun)
Awal Tua

Tahap 10 (64 hingga 70 Tahun)
Pertengahan Tua (Subsidi 1)

Tahap 11 (71 hingga 77 Tahun)
Tua 1(Subsidi 2)

Tahap 12 (78 hingga 84 Tahun)
Tua 2(Subsidi 3)

Tahap 13 (85 hingga 91 Tahun)
Akhir Tua 1 (Subsidi 4)

Tahap 14 (92 hingga 98 Tahun)
Akhir Tua 2 (Subsidi 5)

Tahap 15 (99 keatas)
Tua bangka.

Tiada ulasan: