Pengikut

25 Februari 2009

Resensi Buku: Berakhirnya Usia Dunia

Nama Buku: Beakhirnya Usia Dunia
Penulis: Syeikh Muhammad Mutawali al-Sya'rawi
Penterjemah: Muhammad Ramzi Omar
Mukasurat: 141
Kandungan: 7 fasal

Sebuah buku penting cetusan pemikiran Syeikh Muhammad Mutawali al-Sya'rawi. Mengandungi tujuh fasal atau bab yang memberi fokas kepada sebuah perbincangan kritis mengenai halatuju dan pegangan manusia di muka bumi dalam rangka memenuhi taklif sebagai insan rabbaniyy menuju sebuah kehidupan kekal di akhirat.

Insan kerap melupai asal kejadiannya. Ia selalu memberi keutamaan kepada pencapaian akal dan mindanya. Semakin terbongkar rahsia alam hasil penerokaan dan penemuan rahsia-rahsia sunnatullah yang mempermudahkan segala urusan kehidupan, manusia bukan semakin mahu mendekati Tuhannya sebaliknya sombong dan bertambah jauh!

Penyingkapan tabir demi tabir terhadap beberapa isu penting seperti perubahan manusia, peranan makhluk-makhluk ciptaan lain, persoalan ruh, kekerdilan manusia berbanding keagungan ciptaan langit dan bumi dan seumpamana telah dirakamkan sebegitu teliti dan menarik. Lebih terasa kehebatan buku ini bila pengarang dengan cara bersahaja menyingkap keupayaan akal fikiran insan secara sadar dan rasional mengupas isu-isu ketuhanan yang akhirnya membawa kesimpulan padu bahawa kehidupan ini mestilah disahut dengan iman!!

Beberapa petikan dari teks:

Allah menghulurkan sebab-sebab untuk semua makhlukNya. Orang yang mengambil sebab-sebab itu dengan sungguh-sungguh maka dia berjaya menandingi orang lain.

Manhaj keimanan menuntut setiap orang yang semakin meningkat pencapaian ilmunya agar semakin meningkat pula iman dan kyusuknya kepada Allah.

Bersegera melakukan kebaikan adalah satu perkara yang dituntut kerana manusia tidak dapat menjamin nasibnya esok hari.

Tiada ulasan: