Pengikut

24 Mac 2009

Kurma: Makanan Utama Muslim!!

Bahawa Islam telah lama memperkenalkan buah kurma/tamar - rutob(tamar basah)/ajwa(tamar kering)- sebagai makanan paling hebat dalam sejarah manusia! Disana-sana sini di dalam kitab suci al-Quran, Allah S.W.T. telah menyebutkan buah ini dengan jelasnya. Begitu juga dengan seerah Rasulullah S.A.W. yang telah merakam dan memperlihatkan budaya pemakanan yang memartabatkan buah tamar ke suatu tahap yang tinggi sebagai bahan makanan yang sangat utama.

Kajian saintifik telah membuktikan bahawa kandungannya sarat dengan pelbagai zat dan vitamin yang diperlukan oleh tubuh manusia. Dimana pengusaha Muslim yang berjaya mengangkat status buah tamar sebagai "Islamic food" yang setanding atau melebihi penjenamaan kepada western food, japanese food, chinese food dsb?

Kurma ada dimana-mana yang datang dari pelbagai negara samada Arab Saudi, Iran, Tunisia , Cina dan merata lokasi di seluruh pelosok dunia. (Cuma berhati-hati dengan kurma keluaran Yahudi) Dalam pelbagai bentuk dan kaedah pembungkusan - yang masak dan yang muda bahkan yang masih bertangkai. Terdapat pelbagai cara pemasaran kurma sehingga semakin masyhur kini jus kurma yang dibotolkan untuk menarik minat pembeli dan pengguna. Paling penting, amalkan pemakanan kurma ini setiap hari walaupun dalam bentuk apa sekalipun. Jangan hanya teringat untuk menjamah kurma menjelang Ramadhan sahaja!

Kurma adalah makanan yang paling cepat tercerna dan segera memberikan tenaga. Rasulullah S.A.W. mendidik umatnya berbuka puasa dengan buah kurma. Antara lain maksudnya adalah untuk segera memberikan tenaga kepada tubuh manusia. Ia juga makanan yang secara lumrahnya membunuh kuman-kuman yang tidak diperlukan di dalam saluran usus manusia. Cuba bayangkan berapa banyak manusia moden yang terpaksa menderita menghidap pelbagai penyakit yang berpunca dari masalah usus akibat terdedah kepada pelbagai pengambilan makanan ringan dan segera yang tidak dapat dipastikan bertindakbalas dengan sempurna terhadap usus kita. Sesunggunya Allah S.W.T. memberikan kurma bagi terapi masalah usus manusia bagi mereka yang yakin dan mahu beramal dengannya.


Madinah al-Munawwarah adalah lokasi yang paling subur bagi pohon-pohon kurma bahkan paling sedap pula. Sebelum Rasullah S.A.W. berhijrah ke Madinah, orang-orang Yahudi telahpun berada di sana tinggal dan menguasai oasis-oasis yang penuh dengan pohon-pohoh kurma. Mereka menjadi orang yang sangat peka dengan kewujudan hasil yang baik dan kedudukan yang strategik. Selepas berlaku penghijrahan Rasulullah S.A.W. ke Madinah, lokasi kebun-kebun kurma telah dibuka oleh orang-orang Muhajirin dan Ansar. Orang-orang Yahudi menjadi tergugat dengan kepesatan pembangunan orang-orang Islam di bawah pimpinan Rasulullah S.A.W. Dalam perang Khaibar dalam tahun 4 Hijriah, Rasulullah S.A.W. telah menawan oasis Khaibar yang amat subur itu yang sudah beberapa lama menjadi kubu kuat orang-orang Yahudi sehingga mereka mengangkat bendera putih meninggalkan bumi Madinah. Oasis Khaibar juga adalah kawasan kurma yang penting di Madinah.

Setahun sebelum Rasulullah berhijrah, Mus'ad bin Umair (syuhada' Uhud)dihantar ke Madinah (Yathrib) untuk mengembangkan dakwah dan risalah Islamiyyah. Pernah diceritakan bahawa Mus'ab berada didalam satu kebun tamar yang diairi dengan sistem pengairan yang baik sambil menyampaikan ceramah dan dakwahnya sambil orang ramai berada disekelilingnya. Begitulah keindahan Madinah yang begitu sinonim dengan tamar-tamarnya sehinggalah ke hari ini dan masa-masa mendatang.

Sekali peristiwa Rasulullah S.A.W. pernah menunggang dan menepuk belakang untuk mengeluarkan sebiji kurma yang dimakan oleh cucunya. Kebetulan cucunya yang masih kecil itu secara tidak sengaja mengambil sebiji kurma milik seorang sahabat tanpa kebenaran beliau. Demikianlah tegasnya Rasulullah S.A.W. salam soal makanan kerana beliau menjadi contoh tauladan kepada sahabat-sahabat lain dan umat sekaliannya. Tiada kompromi dalam soal makanan yang shubahat apatah lagi yang haram. Apabila keluar buah kurma dari mulut cucunya, beliau pergi menemui sahabat milik buah kurma tadi lalu memohon maaf. Sahabat tersebut dengan rela hati mengizinkan Rasulullah S.A.W. untuk mengambil buah tersebut. Lalu kemudiannya Baginda membasuh buah tersebut dan menyerahkan kembali kepada cucunya untuk dimakannya. Ulama' antara lain mengambil faham pengajaran dari peristiwa tersebut bahawa buah kurma adalah makanan yang penting dan utama untuk dimakan oleh manusia.

Tiada ulasan: