Pengikut

11 Ogos 2008

SAJEN: AKU HANYA DREBAR

Aku hanya drebar
Lulusan tak seberapa
Tingkatan tiga sekolah lama

Kata majikanku
Dressing mesti utama
Tutur kata mesti jaga
Belajarlah tiru-tiru saya!

Dia penyarah handalan
Kerap terima jemputan
Lontar bicaranya memukau
Selangseli falsafah dalam gurau
Pantun seloka cetusnya bersahaja
Senyum tawa sinis bermakna

Ceramahnya tak pernah ku lepaskan
Duduk menyerangguh dikerusi penghabisan
Kalau aku punya kesempatan
Tiada masalah sesekali kehadapan
kerana aku drebar hebat
10 tahun sudah berkhidmat

Sekali peristiwa disebuah sekolah
Majikanku kecemasan tak boleh berceramah
Diminta aku beri mukaddimah
Nanti disambungnya ditengah-tengah

Siapa sangka persembahanku yang hebat
Semua audien tertumpu minat
Maklumlah “pensyarah berbakat”
Sehingga majikanku dibelakang terlopong bulat
Tak siapa sedar aku “kakak tua” berkarat!

Sampai akhirnya dihujung majlis
Soalan ditanya tidak bertapis
Kali ini terbongkar habis
Gementar dada bergerak kumis

Teringat majikan berpesan jangan gelabah
pamirkan kekuatan jangan mengalah
kataku: oh!! Ini soalan mudah!
“drebar” saya kat belakang tu
akan respon semua masalah!!

(karya untuk e-sastera.com - sajen)

Tiada ulasan: