Pengikut

06 Mei 2012

Tun Mahathir & Doktor Umum

"DOKTOR UMUM - Memoir Tun Mahathir Mohamad": Sebuah buku tebal terbaru dipasaran. Harga (yang ditawarkan oleh Syarikat Hasani Sg Petani ialah) RM59.90.
Masih belum berkesempatan membacanya. Cuma sekadar membelek ciri-ciri fizikalnya sahaja. Jumlah mukasurat hampir 1000 dengan cerakinan tajuk kepada 62 topik. Sudah pasti ianya merupakan satu platform bekas PM Malaysia ke-4 itu menebarkan buah fikirannya berasaskan legasi pemerintahannya selama lebih dua dekad.

Buku awalnya yang kontroversial "The Malay Dilemma" adalah cetusan pemikirannya yang berani dan bersifat terbuka. Komentar dan kritikan terhadap bangsa Melayu termasuklah pemerintahan bangsa Melayu telah membuka ruang perbahasan yang luas dan berkesinambuangan. Ternyata watak Dr Mahathir amat sinonim dengan pandangan yang berani dan menikam. Komited dengan prinsipnya.

Karya-karya berikutnya bernada sama. Prinsipnya boleh ditelah. Satu kehebatan bekas negarawan ini ialah ungkapan kata-katanya yang simple tetapi menepati sasaran. Terkadang dia mampu membaling satu batu dengan mengenai beberapa target. Sinis dan tegas dalam nada bersahaja. Itu satu anugerah.

Memang Dr Mahathir berjaya dalam karier politiknya. Malaysia dikenali dan disegani sepanjang pemerintahannya. Musuh-musuh politiknya masih boleh menghormatinya meskipun terdapat pelbagai perbezaan atau ketidakpuasan. Cuma dalam isu-isu agama, wujud pelbagai polarisasi pandangan. Percambahan fikiran yang bersifat oposisi maupun kecelaruan di dalam beberapa tindakannya kerap terkesima di dalam wataknya yang kuat bekerja, disegani dan mampu membuat peleraian segera kepada sesuatu masalah.

Apakah keperitan pemerintahan yang didideritai oleh Najib dewasa ini dengan pelbagai asakan dari pelbagai pihak - luaran dan dalaman -  mampu dikendurkan dengan campurtangan Tun Mahathir yang semakin dimamah usia itu?!

Tiada ulasan: