Pengikut

16 Oktober 2011

Menyantuni al-Quran

Kata Ustaz Aminuddin Abdul Rahim dalam kuliahnya Sabtu lalu, " Kalau kita letakkan Quran di depan kita, Quran pasti akan bimbing kita ke Syurga. Tapi kalau kita letakkan Quran di belakang kita, Quran akan tolak kita ke neraka!"

"Kalau satu hari kita ambil satu minit saja untuk baca satu ayat al-Quran dengan terjemahannya tentulah satu amalan yang terbaik. Bukankah dalam sehari kita mendapat 1440 minit (24 jam x 60). Ini bermakna dalam masa 6600 hari lebih kita akan khatam satu al-Quran dengan memahami mesej dan kehendak al-Quran. Baki lagi 1439 minit buatlah kerja dan amalan yang lain" .

"Misalnya, hari ini buka al-Quran dan baca 'Alif Laam Miim'. Baca pula terjemahannya 'Hanya Allah sahaja yang mengetahui maksudnya'. Cukup...tak sampai pun 1 minit..." Esok sambung pula baca satu lagi ayat dan maknanya...kita belajar setiapa hari, kalau kita mati pun tiada masalah sebab kita dalam proses sedang belajar, InsyaAllah kita akan menjadi hambaNya yang diredai".

Nanti semakin lama kita bersikap begitu dengan al-Quran, dengan sendirinya kita akan tambah masa menjadi 2 minit, 3 minit, 15 minit, 30 minit dan seterusnya sebab al-Quran adalah kitab hidayah, panduan untuk seluruh umat manusia.

(Kata satu sumber yang pernah sampai kepadaku: Perdana Menteri Britain (namanya aku dah lupa) akan membuka al-Quran pada setiap pagi dan membacanya sebab difahamkan ianya akan memberi kepadanya sumber ilham dan panduan untuk dia bertidak dalam kerjayanya seharian, wallahuaxlam!)

Tiada ulasan: