Pengikut

12 Oktober 2011

ANGKA 49 & SIGNIFIKANNYA TERHADAP KEHIDUPANKU

49 cumalah salah satu daripada angka-angka. Sekadar angka biasa. Tiada yang istimewa padanya. Sama sepertimana angka-angka yang lain juga.

Dalam kes nombor bulat, selain dari 1 x 49 (atau sebaliknya), cuma ada satu lagi kombinasi hasil darab yang menghasilkan jumlah 49 - 7 darab 7. (Kelihatan semacam ada keistimewaan bilamana nombor 49 dihubungkaitkan dengan angka 7. Bukankah angka 7 mempunyai nilai dan kehebatan tersendiri bilamana ianya dikaitkan dengan 7 lapisan bumi, 7 lapisan langit, 7 hari seminggu, 7 ayat surah al-Fatihah, 7 keajaiban dunia dan bermacam 7 lagi?!)

Surah paling panjang dalam al-Quran adalah surah al-Baqarah. Tahukah anda bahawa surah yang berjumlah 286 ayat ini berakhir pada muka surat 49.

Meneliti kajian-kajian kalimah mengenai ayat-ayat al-Quran terdapat dua kalimah yang berjumlah 49 perkataan. Perkataan itu ialah ‘al-Aqlu’ bermakna akal dan ‘an-Nuur’ bermakna cahaya. (Akal dan cahaya Ilahi memang diperlukan dalam memandu insan menjalani kehidupan demi kebahagian dunia dan akhirat)

Takdirnya Allah telah menentukan aku memilih untuk membeli rumah di Taman Cahaya, Hutan Kampong. Nombor rumahnya pula ialah 49. (Subhanallah – apakah rahsianya perkaitan ini buat diriku? Mudah-mudahan ada rahsia kebaikan dan keberkatan dariNya untukku dan familiku, InsyaAllah..)

Blog yang telah kubina dengan nama Ibnu Daud al-Jalaini (mengambil sempena nama bapaku dan kampung asalku Tok Jalai) bermula tahun 2008 telah kuhiasai tajuk utamannya dengan satu khat ayat al-Quran bermaksud “ Maklumkan kepada seluruh hamba-hambaku bahawa sesungguhnya Aku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. Rupanya bila semakan dibuat di dapati ayat tersebut adalah dari Surah al-Hijr ayat 49. (Kebetulan apakah yang hendak disampaikan padaku oleh Tuhanku bilamana angka itu memberi signifikan yang berbagai dalam kehidupanku!)

Hari ini genap usiaku 49 mengikut perkiraan tahun masihi. Sempena hari ulanglahirku ini ada berita istimewa dalam dunia kerjayaku. Jika rezeki memang telah tertulis menjadi milikku, ianya sudah tentu menjadi hadiah birthday 49-ku yang amat bermakna….







2 ulasan:

msobri berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
HALIJAH BINTI MAHMUD berkata...

Bangtga dgn kajian yg dilakukan. hebat