Pengikut

12 September 2008

CERIKA: BOM JEPUN

Al-kisah diceriterakan akan kisah benar di daerah utara ini beberapa ketika selepas merdeka.

Adapun memanglah sudah termaklum bahawa Jepun pernah menguasai Semenanjung Tanah Melayu satu ketika dulu. Maka banyaklah bom-bom yang ditinggalkan bersepah-sepah merata lokasi. Ada yang dah meletup dan banyak lagi yang belum.

Satu hari al-Fandir Ngong sedang mencangkul-cangkul akan kawasan dihujung kampongnya. Tiba-tiba terjumpa dia akan bom Jepun. Ukurannya besarlah juga. Maka jadi tak keruanlah akan siFandir Ngong itu. Apa sebenarnya mahu dibuat dengan bom tersebut? Dia pernah teringat akan satu ketika ada seorang kawannya terjumpa bom macam itulah juga lalu merepotlah ia kepada ke Balai Polis berdekatan. Kemudiannya datanglah sekumpulan orang yang yang entah siapa berpakaian seragam lalu dibawa naik teraklah akan bom itu...

Ah!! lambatlah mahu repot ke balai ni! fikir si Fandir Ngong lalu mengambil bom Jepun itu. Diletak ke dalam raga Honda 70 nya dan diajaklah akan anaknya yang baru 5 tahun itu ke balai polis. Tentulah anaknya yang masih kecil itu diletak sebelah depan dengan memijak akan bom Jepun itu. Maka bergerak-gerak jugalah bom itu dalam raga motosikalnya tetapi selamatlah juga dia tiba didepan balai polis yang lebih kurang 10 KM itu. Terbeliak mata beberapa orang polis yang bertugas kat depan kaunter. Apa bendanya tu???

Si Fandir Ngong dengan penuh bangga memegang akan bom Jepun yang bogel itu lalu diletakkan dia diatas kaunter..Nah! saya jumpa bom!!..

Prumm..semua polis yang ada kat situ meniarapkan badan masing-masing...

Apa dah jadi ni? fikir si Fandir. Aku nak nak serah bom pun dia orang main sembunyi-sembunyi. Selang beberapa minit ada pegawai polis berpangkat mendekati bom itu...awat yang hang mai hantaq bom ni!? pasai apa tak mai bagitahu..kami boleh pi tengok!! hang tau dak kalau meletup bom ni hang dengan anak hang kami kena pi kutip di sempadan Siam nu!!? ih..ih..ih..

Naik pucat muka si Fandir Ngong hari itu. La! macam tu ka...

(cerita x-file yang belum pernah didedahkan orang)

10/8/2008

Tiada ulasan: