Pengikut

29 September 2009

Harga manusia hanya pada kemanusiannya

Hidup adalah sebuah perjalanan yang sukar untuk diduga apatah lagi ditafsirkan.
Ciptaan yang bernama manusia atau insan ini sebenarnya memiliki pelbagai dimensi dan sisi kehidupannya yang terkadang boleh dilakarkan dengan pena, berus & cat, kanvas, microphone; dengan mata, telinga, hidung dan lain-lain pancaindera; dengan renungan, pemerhatian, kajian, R&D; dengan senyuman, riak wajah; dengan lenggang-lengguk - dengan kemesraan - dengan adab, tutur-kata, gaya berbicara; diam dan geraknya, sepi dan riuhnya...
Dengan akalnya mereka merubah dunia. Tamadun pernah terbina merata. Maju dan cemerlang. Runtuh. musnah dan ditelan bumi. Namun sejarah adalah roda yang tetap berputar pada paksi yang sama. Kejahatan dan keganasan tetap diulangi disepanjang rekod kehidupan. Kesombongan, penghinaan, ludah pekat berkahak atas nama dendam itulah juga yang dipertontonkan disetiap lorong dan laluan.
Apalah nilai manusia dan kemanusiaannya diplanet bumi yang kedudukan bumi itu pula cuma salah satu objek berkelip dengan kerdipan cahaya dimalam hari seumpama bintang yang jumlahnya berjuta diangkasa!

Tiada ulasan: