Pengikut

26 Julai 2009

Selesema Babi

Wabak selesema babi. Dengan kata lain influenza H1N1. Serangannya cukup digeruni. Catatan angka-angka maut yang bersabit dengan kes ini ternyata semakin meningkat. Belum ada apa-apa tanda yang memperlihatkan kejayaan pakar mengaplikasikan sebarang penemuan vaksin untuk suatu pengisytiharan langkah-langkah kemajuan dan kejayaan mengatasinya.

Dunia yang dianggap semakin bergaya mencerna kemajuan dan teknologi menjadi bingung seketika dengan perkembangan wabak yang menular sebegitu cepat serta menelan mangsa yang tidak sedikit. Malaysia tidak terkecuali dalam 'tragedi' ini. IPT-IPT terpaksa mengambil langkah-langkah keselamatan dan penjagaan dengan memberi ruang bercuti kepada pelajar.

Jika wabak seumpama ini dikaitkan dengan fenomena aktiviti manusia yang semakin terperangkap dengan budaya 'lupa Tuhan';terjebak dengan aliran memuja seluruh unsur-unsur hedonisme; terkinja-kinja dipentas gelora nafsu dan keseronokan maka jawapannya adalah merujuk kepada hukum pembalasan akibat gagal memelihara keharmonian fitrah yang menjadi asas keseimbangan.

Tiada ulasan: