Pengikut

31 Oktober 2012

Solat yang berat sebenarnya tiada ruh!

Aqiimussolah....dirikanlah sembahyang!

Arahan wahyu Ilahi supaya melaksanakan sembahyang datang dalam nada perintah berformat 'laksanakanlah solat dengan sempurna dan berterusan'. Isyarat bahasa dari katakerja kala lampau "aqaama" dalam bahasa Arab itu membawa konotasi sedemikian.  
 
Seorang Muslim adalah mereka secara mandatori mesti bertanggung-jawab melaksana  & memelihara solat dengan kadar minimum 17 rakaat dalam masa 24 jam. Solat sunat adalah tambahan yang dijanjikan bonus dan gandaan istimewa.
 
Segala faedah dan kelebihan yang terhasil dari ibadah solat itu samada dari aspek fizikal, emosi dan rohaninya akan kembali kepada pelaksananya. Begitulah amalan solat yang tidak pernah dibataskan dengan sebarang alasan peribadi besar mahupun kecil kecuali beberapa keuzuran bersifat syar'ie seumpama haid & nifas.
 
Solat diperbahaskan disepanjang zaman dengan beraneka gaya dan persembahan. Sehingga ianya telah dipermudahkan dengan pelbagai presentasi yang terkadang sangat motivatif bahkan interaktif sekali. Pendekata, manusia yang tidak tahu mengerjakan perbuatan solat boleh dianggap mustahil.
 
Persolannya - kenapa terlalu berat untuk bersolat? Kerana solat yang dilaksanakan itu tanpa ruh. Solat yang telah mati. Solat yang mati serupa juga dengan hidupan yang mati. Beratnya bertambah! Bahkan terlalu berat untuk didirikan!! Bukanlah manusia yang mati juga begitu?
 
Solat yang hidup bersumber dari ruh. Ruh kepada solat ialah khusyuk. Ketika khusyuk, solat dapat dikerjakan dengan penuh seronok dan ringan. 
 
Bagaimana mencari kyusuk? Ianya bukan satu urusan yang mudah. Perjuangan dan mujahadah yang berterusan pun belum tentu dapat 'membeli' rasa khusyuk yang menjadi ruh penjana kepada pelaksanaan solat yang hidup. Tetapi laluan itu perlu ditempuhi juga kerana ianya merupakan pra-syarat  yang wajib. Walau apa pun 'khusyuk' adalah anugerah Allah kepada sesiapa juga hambaNya yang dikehendaki dengan izinNya. Khusyuk dalam solat adalah 'nyawa'; adalah nur; adalah pembina jiwa yang perkasa; adalah penjaga dan peguambela! 
 
 
 
 

Tiada ulasan: